Up in the sky!

25 mei 2013 - Toronto, Canada

Ik heb een geweeeeldig weekend achter de rug!!

Zaterdag

Om 7u uit de veren want om 8u30 heb ik een bus richting Toronto. Een dik uur later sta ik aan de voet van de CN Tower. Daar heb ik afgesproken met Katie; dochter van Martha. Martha is een goeie vriendin van Donna en Brenda (iemand die mama in Zuid-Africa heeft leren kennen).

We drinken samen nog een koffie en om 10u30 melden we ons aan de balie van de CN Tower Edgewalk. Katie en ik zitten samen met 4 andere mensen in een groep van 6. De twee andere duo’s zijn twee vrienden Jeff en Matt en een koppel Amy en Mark. Vooraleer we beginnen moeten we een document ondertekenen dat eigenlijk gelijk staat aan het wegtekenen van ons leven. Maw, indien er iets gebeurt, is CN Edgewalk niet verantwoordelijk. Spannend.

Na het afroepen van onze namen mogen we in de voorbereidingsruimte waar we een ademtest ondergaan, gecontroleerd worden op sporen van drugs of gunpowder, en alle juwelen, haarspelden,… uitgedaan moeten worden. Nadien worden we volledig gescand en na dat alles mogen we ons enorm sexy pak aandoen. Ik mag kiezen tussen een lang en los pak of een smal en kort pak… Dat staat gelijk aan kiezen tussen lomp en lang genoeg of sexy en water in de kelder. Ik kies dan maar voor lomp en lang want water in de kelder kan echt niet ;) Eens iedereen zijn pak aanheeft schuiven we door naar de volgende bank waar we onze veiligheidsriem krijgen. Deze wordt aangedaan en gecontroleerd. Eens iedereen comfortabel in zijn pakje zit krijgen we uitleg over het verdere verloop van de Edgewalk.
Nadien worden we voorgesteld aan onze begeleidster Jamie die alles nog eens controleert:
- Niets van juwelen, speldjes, ringen,…
- Schoenen zitten goed vast
- De veiligheidsriem is correct aangedaan
- Iedereen is naar het toilet geweest :)

We volgen Jamie naar de lift die ons 356 meter hoog brengt. Een gedeelte van de vloer van de lift is van glas: goede voorbereiding op wat komen zal…

Nog geen minuut later staan we in het basecamp van de Edgewalk. Jamie geeft uitleg en één voor een worden we vastgehaakt aan het touw dat ook nog eens dubbel beveiligd wordt.

Ik sta, toevallig, als eerste in de rij :D
We krijg nog een extra touw aan onze rug ter beveiliging. De musketon wordt afgesnoerd zodanig dat niemand eraan kan prutsen. Ik kan me niet inbeelden dat iemand ermee zou willen spelen maar de zotten zijn de wereld niet uit…

Alles wordt nog een laatste keer gecontroleerd en dan is het zo ver. Jamie gaat naar buiten en roept vervolgens mijn naam; mijn teken om ook naar buiten te komen.
Wat volgt is onbeschrijfelijk. Je staat op 356 meter boven de grond op een platform van amper 1 meter breed en enkel een touw (dat weliswaar goed bevestigd is) zorgt ervoor dat je niet kan vallen… Aaaaaaaahhhhhhhhh!!!!!

Eens iedereen op het platform staat beginnen we aan de Walk. Het is niet warm want er is veel wind maar we hebben een stralende blauwe hemel dus mij hoor je niet klagen.

Na enkele meters stoppen we en zwaaien we eens naar beneden en eens naar boven. Vervolgens moeten we 1 voor 1 met onze tenen over de rand gaan staan en naar beneden kijken. De adrenaline die op zo`n moment door je lijf gaat is enorm. Het touw hangt op dat moment ook los dus het voelt niet alsof je beveiligd bent. We krijgen uitleg over de verschillende gebouwen die we zien. Het dak van het Rogers Center is open, onwijs gaaf. Je ziet vliegtuigen opstijgen, boten naar het eiland varen,… fenomenaal.
Rogers Stadium

De volledige walk gaat 1 keer rond de toren en tussendoor stoppen we zo`n 4-5 keer. Bij de tweede stop moeten we ons laten hangen en achterwaarts naar de rand stappen. Dan moet je je lichaam volledig strekken en alles loslaten. De derde stop was voor mij de meest beangstigende. Ik was ook als eerste aan de beurt. Ik moest tot net voor de rand wandelen en mij dat vooruit laten zakken tot ik tegen het touw kwam te hangen. Het moment dat je dan je armen loslaat en de diepte in kijkt… hoho. Je ziet je eigen voeten niet, enkel kleine autootjes en mensjes die op straat lopen. Hoewel je het touw tegen je lichaam voelt moest ik toch tegen mezelf zeggen: `Er is nog niemand gevallen, het is veilig, er kan niets gebeuren,…`. Maar tegelijkertijd denk je toch: `Als dit losschiet val ik 356 meter naar beneden!`. Het is een kick niet normaal.

De laatste stop is de stop voor foto`s. We doen enkele groepspozes, in duo`s, individueel,… Na 25 minuten zit de Edgewalk erop.

Wel…dit behoort absoluut tot mijn top 3 adrenaline-kicks en ik zou zelfs zeggen dat deze met gemak de eerste plaats verdient. Het was zijn prijs meer dan waard.

Eens beneden krijgen we een geprinte foto, een certificaat en de video. Ik koop ook de USB met alle andere foto`s. Hier zijn ze:
Edgewalk 1      Edgewalk 2      Edgewalk 3

Edgewalk 4 Edgewalk Lean back 1 Edgewalk Lean back 2

Edgewalk Lean back 3 Edgewalk Lean back Katie & me 1 Edgewalk Groepsfoto 1

Edgewalk Close up 1 Edgewalk High 5 Edgewalk Groepsfoto 3

De dag zit er nog niet op. Donna, Brenda, Martha en Jenna (Donna`s dochter) wachten ons beneden op. Samen gaan we lunchen aan Sugar Beach op een fantastisch terras. Donna en Martha betalen voor hun dochter en Brenda is zo vrij om voor mij te betalen :)
Toronto Lunch at Sugar Beach

We hebben een zeer gezellige lunch en genieten van het onverwachts lekkere weer. Rond 14u splitsen we ons op. Ik ga met Jenna en Katie op pad. Er is net een Jay`s baseball game begonnen en dus kopen we op straat $10-tickets. We zoeken een plekje in de zon en komen terecht naast een groep mannen die een vrijgezellen vieren. Amusement is verzekerd.
Toronto Jay's Stadium Toronto Jay's Jenna, Katie & me Toronto Jay's & CN

De Jay`s verliezen nipt maar het was weer een leuke wedstrijd en dit vooral omdat het dak open was. Klein weetje: Het openen van het dak wordt door Siemens technologie geregeld :)
Nadien neem ik afscheid van Jenna en Katie en neem ik de bus terug naar huis.

Zondag

Rond 9u vertrek ik met Noor, Melissa, Karen en Kariz naar de Toronto Zoo. Siemens steunt enkele goede doelen en een daarvan is Cystic Fibrosis. Er werd de afgelopen weken geld ingezameld en vandaag mag iedereen gratis naar de zoo om de aandacht te vestigen op dit goede doel. Sinds vorige week zijn er ook twee panda`s in de zoo en uiteraard was dat publiekstrekker nummer 1.
Toronto Zoo group Toronto Zoo Noor & Me & Panda Toronto Zoo Olifant
Verder is de Toronto Zoo goed te vergelijken met de Antwerpse zoo. We spenderen er een dikke 5 uur en nadien keren we moe maar gelukkig terug huiswaarts.

Another amazing weekend in Canada!

1. SEYNHAEVE Michel:
    28 mei 2013
    Liefste Julie. Ik zou niet willen in je plaats geweest zijn gedurende die fameuze "Edge Walk"n en oma zeker niet. Ze heeft naast mij zitten kijken en hield haar hart vast.Iets om niet rap te vergeten.
    VLEKJES van OMA en OPA
  2. Mams:
    29 mei 2013
    Een uur na het lezen van je Edge Walk verhaal, sloeg mijn hart nog 180 ...!

Je durft !!!

Love you
    Mams
  3. Liesbeth en Leo.:
    29 mei 2013
    Lieve Julie,
    Ongelooflijk wat een lef.
    Wij doen het je zeker niet na.
    Veel liefs van Leo en Liesbeth.