Montreal <3

1 mei 2013 - Montreal, Canada

Montreal was in 1 woord: fantastisch!

Dinsdag

Vandaag hadden we het evenement in de Holiday Inn. Er was een goeie opkomst van klanten en het eten was bijzonder lekker. Om 17u zit het evenement er op en vertrek ik richting centrum Montreal.
Eerst 45 minuten met de bus, dan nog eens 45 minuten met de metro. Uiteindelijk arriveer ik rond 19u30 aan mijn hotel; Le Cantlie, temidden van het bruisende stadsleven. Het is een mooi, ietwat ouder hotel met een mooie moderne hotelkamers. Na het inchecken verken ik op mijn eentje de stad.
Rond 20u krijg ik een bericht van Rob dat ze ook in het centrum zijn. Samen met Rob, Rami en Jim ga ik iets eten.
Het was een warme dag vandaag en dus zitten de terrassen in Crescent Street bomvol. Crescent Street staat bekend om haar gezellige bars en restaurantjes. We eten iets in de Piano Bar. Mijn avondmaal bestaat uit Fish and Chips, de specialiteit van het huis. Het is nog net Happy Hour en dus worden er cocktails gedronken :) Na het 'harde' werken vandaag is dat niet onverdiend.
Na het avondeten drinken we nog iets in één van de bars en rond 23u30 keren de mannen terug naar het hotel en ik doe hetzelfde.

Woensdag

Om 8u deze ochtend check ik uit. Ik laat mijn koffers in het hotel en ga op pad. Eerste missie: een ontbijtje nuttigen. Men geeft vandaag 24 graden en het is volle zon! EINDELIJK kan ik een kleedje aan. Het is echt heerlijk weer en de stad is geweldig. In een koffiehuis koop ik een koffie en English Muffin die ik meeneem naar 'de tuin' van de Universiteit. Montreal ligt naast de Mont Royal, een kleine berg of grote heuvel, en de universiteit ligt net aan de voet van die grote heuvel, of kleine berg.
Montreal University Parc
Op een bankje eet ik mijn ontbijtje en nadien ga ik terug op pad. Het is ondertussen 8u45 en het voelt al 20 graden.
Montreal Place Des Spectacles

Montreal heeft een aantal specialiteiten:
- Poutine: Een pakje friet met vleesjus en verse kaas (aka de Canadese Hugo). Het wordt in Quebec aanschouwd als het nationale gerecht.
- Smoked meat sandwich: Dit is eigenlijk heel simpel. Twee sneetjes brood met mosterd en 20 lagen gerookt vlees tussen.

Ik kan (helaas) op één dag niet alles proberen en dus beslis ik voor het tweede te gaan. Het is ook gewoonweg te warm voor een pak friet. Na een flinke wandeling arriveer ik rond 9u45 aan Schwartz.
Montreal Schwarts Smoked Meat
Schwartz is de place-to-be voor een Smoked Meat Sandwich (SMS).
Omdat het vlees pas rond 10u30 klaar is ga ik eerst naar het park van Mont Royal waar ik geniet van dit fantastische uitzicht:
Montreal Parc Mont Royal 2

Ik spendeer er een half uur en hou me minstens een kwartier bezig met selfpics... A girl 's gotta do what a girl 's gotta do ;)
Ik heb de voorbijrijdende auto's alvast geamuseerd met een 20-tal springfoto's op selftimer. Na nummer 19, er waren er ondertussen 2 gelukt, besloot ik de functie 'Multiple shots' in te stellen. Toch jammer dat de geweldige functies van zo'n camera je altijd moeten te binnen schieten na een kwartier als een onnozele te staan springen...

Montreal Parc Mont Royal 1  Montreal Parc Mont Royal 3  Montreal Parc Mont Royal 4

Nadien keer ik terug naar Schwartz waar men mij met veel plezier een SMS meegeeft. Het is nog vrij rustig bij Schwartz maar normaal kan je hier tegen de middag 45 minuten tot een uur aanschuiven. Met SMS en water loop ik helemaal naar het Noorden richting Old Montreal.

Ik passeer onderweg Chinatown. Het is maar één straat en stelt niet zo veel voor eigenlijk.
Montreal China Town
Old Montreal is geweldig. Iedereen omschrijft Montreal altijd als een stad met Europese invloeden en dat is nu echt duidelijk. Het is een mix van New York, Gent, Parijs,...
Montreal Old Montreal  Montreal Old Montreal 2  Montreal Old Montreal 3

Ik loop helemaal tot aan The Old Port; het havengebied. Het is er ongelofelijk gezellig met een leuk parkje en soort vijver. Rond 12 uur eet ik mijn SMS met hoge verwachting op.
Montreal Old Port  Montreal Old Port Smoked Meat
Het is heel erg lekker, maar een halve is op dit moment voldoende.
Na de lekkere lunch loop ik terug via Old Montreal richting Downtown. De rest van de middag loop ik rond door de straten, eet ik een verfrissend ijsje en doe ik aan windowshopping.
Rond 15u plof ik in Crescent Street op een terras waar ik een liter water naar binnen kap. Mijn voeten zijn er lichtjes aan. Ik heb ondertussen een minimum van 15 km in de benen. Ik heb het eens berekend en dit is in grote lijnen wat ik vandaag gewandeld heb:
Montreal wandelroute

Na het terrasje loop ik nog een beetje rond, geniet ik nog even van de zon en rond 17u pik ik mijn valies op en ga ik richting busstation.
Om 18u ben ik op de luchthaven en om 20u vlieg ik naar Toronto waar ik om 21u10 land. Noor pikt me op en om 22u30 kruip ik moe maar zéér voldaan in mijn bed.

Montreal... I'll be back!

1. Liesbeth en Leo.:
    3 mei 2013
    Lieve Julie, wij zijn weer terug van vakantie,vandaar weer een reactie op jou geweldig reis in het verre Canada.
    Met recht een super mooie stad Montreal,en wat weer een belevenissen. Geweldig de foto's met je mooie kleedje zoals jullie dat zo mooi zeggen. Ik stuur je gauw een mail. Dikke kus.
  2. Lieselot:
    Mega kleedje fan!! :-) Enjoy the adventure x
  3. SEYNHAEVE Michel:
    3 mei 2013
    Hallo liefste Julie. Het doet ons plezier dat je zo genoten hebt van je verblijf in Montreal. Nog een stukje van Canada dat je ontdekt hebt .Dat zijn herinneringen voor altijd. Maandag was het Giles zijn verjaardag en we hebben hem opgebeld en"Happy birthday " gezongen. We waren de enigen die voor hem gezongen hadden, vertelde hij ons. Zo zie je maar.
    Veel VLEKJES van OMA en OPA
  4. Mams:
    5 mei 2013
    Hey Julie,

Weer een leuke ervaring !!! Ik hoop dat de blaren op je voeten snel genezen...
    Dit weekend zijn we bij Toos geweest voor haar verjaardag...Het was zoals gewoonlijk zeer gezellig...!!
    Ik heb klavertjes vier meegekregen voor Katrien, als good luck ...Lief hé!!
    Ik begin nu echt af te tellen tot ik kom ...nog 11 nachtjes slapen ...woooohoooow !!!
    Love you...
    Mams
  5. Julie:
    8 mei 2013
    Dag lieverds,

Montreal was inderdaad geweldig! En ondertussen ben ik ook al in Buffalo geweest (zie volgende blog).
    Oma en Opa, ik hou van jullie verjaardagstelefoontjes waarbij jullie zingen :) En Giles ook! Mensen zouden dat meer moeten doen!

Mams, ondertussen is het maar al 8 dagen meer!!! Wat wordt dat genieten!! :D

xxxx
  6. SEYNHAEVE Michel:
    8 mei 2013
    Hallo liefste Julie. Oma heeft gisteren je kaartje voor Moederdag ontvangen. Ze was zeer geroerd en preuts dat ze dat van jou gekregen had en stond er op dat ik je daarvoor van harte zou danken. Wat hierbij gebeurd is. Dat is zo lief van jou.
    VLEKJES van OMA en OPA
  7. Julie:
    9 mei 2013
    Dag liefste oma en opa!
    Ik wist niet zeker wanneer het kaartje zou aankomen maar dus goed op tijd :)
    Dat is heel graag gedaan, een kleine moeite voor zo`n schat van een oma :)
    Dikke zoen
  8. SEYNHAEVE Michel:
    9 mei 2013
    Hallo liefste Julie .Overmorgen is Moedertjesdag. Een dag die door alle mamas gekoesterd wordt als de schoonste dag van hun leven toen ze hun baby voor de eerste keer in hun armen hielden.Dat is inderdaad iets dat je heel je leven koestert. Geniet ondertussen maar van je verbijf in Canada ,en vergeet niet dat je mama volgende week op bezoek komt .
    VLEKJES van OMA en OPA